Cafe´ne maakt sommigen sneller, anderen langzamer


Een genetische variatie die be´nvloedt hoe snel je cafe´ne kunt afbreken bepaalt ook of cafe´ne wel of niet je prestaties in wedstrijden kan helpen verbeteren. Wat voor effect heeft cafe´ne op jouw sportprestaties?

Studies die hebben laten zien dat cafe´ne het uithoudingsvermogen kan helpen verbeteren dateren terug tot de jaren ’70 van de vorige eeuw. Een recente studie wees uit dat getrainde fietsers en triatleten beter presteerden in een time trial wanneer zij een cafe´nesupplement of koffie dronken ten opzichte van cafe´nevrije koffie of een placebo. Er was echter geen verschil tussen de atleten die een cafe´ne supplement namen of normale koffie dronken. Het maakt voor de prestatieverbetering dus niet uit of je de cafe´ne binnenkrijgt via een voedingssupplement of via een grote, sterke kop koffie. Of het lekker smaakt wel, mits je van koffie houdt natuurlijk!

Verbetert cafe´ne bij iedereen de prestaties? Cafe´ne wordt in het algemeen gezien als een van de weinige effectieve en tegelijkertijd legale prestatieverbeterende middelen die er bestaan. Cafe´ne wordt gezien als een universele prestatieverbeteraar; recent onderzoek wijst echter uit dat dit niet zo is.

Een enkele variatie in het CYP1A2-gen be´nvloedt de werking van het enzym dat een sleutelrol speelt in het metabolisme van cafe´ne, waarbij afhankelijk van de genetische variant, het enzym sneller dan wel langzamer cafe´ne afbreekt. In een studie uit 2012 verbeterde consumptie van cafe´ne bij de mensen met de snelle afbraakvariant (AA-genotype) de prestatie met 5% tijdens een 40 km lange time trial, ten opzichte van slechts 1,8% bij de mensen met een langzaam cafe´nemetabolisme (CC-genotype).

Langzamer door cafe´ne?

Tijdens een dit jaar gehouden symposium werden nieuwe onderzoeksresultaten gepresenteerd. In de nieuwe studie hadden 49 mensen de snelle AA-variant van het CYP1A2-gen, 8 mensen hadden de langzame CC-variant en 43 mensen hadden de “er-ergens-tussenin” AC-variant. Tijdens een 10 km time trial verbeterden de prestaties gemiddeld met 3.5% na cafe´nesuppletie ten opzichte van placebo. Pas echt interessant werd het toen de deelnemers werden ingedeeld op basis van genotype. De snelle cafe´neafbrekers (AA) reden 1,2 minuten sneller, de “er-ergens-tussenin”-groep (CA) reed een halve minuut sneller, terwijl de langzame cafe´neafbrekers (CC) tweeŰneenhalve minuut langzamer reden!

Interessant om te weten is dat het voor de hoeveelheid koffie die mensen drinken niet uitmaakt hoe het cafe´nemetabolisme functioneert. Beiden groepen drinken gemiddeld evenveel koffie, of ze nu snelle of langzame afbrekers van cafe´ne zijn.

DNA-test

De take home message is dat cafe´ne je dus zowel sneller als langzamer kan maken, afhankelijk van je genetische aanleg. Je kunt uiteraard zelf zien uit te vogelen wat cafe´ne voor effect heeft op jouw prestaties, maar wanneer je meer zekerheid wilt hebben over de effecten van cafe´ne op jouw sportprestaties (en gezondheid), dan is een DNA-test de optie voor jou.

Leer jezelf kennen

Koop een van onze pakketten. 

Bestel nu je DNA-kit